Contoh Soalan Peperiksaan Akauntan W41

Contoh Soalan Peperiksaan Akauntan W41. Panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Akauntan Gred W41 untuk calon exam pada 6 Mei 2014.

contoh soalan peperiksaan pegawai akauntan w41


Hebahan terbaru yang dikeluarkan oleh pihak SPA Malaysia, satu peperiksaan bagi jawatan Pegawai Akauntan akan diadakan pada 6 Mei 2014. Ada masa lebih kurang 12 hari dari sekarang untuk mencari panduan, rujukan dan contoh soalan untuk menghadapi peperiksaan tersebut. Di kesempatan ini saya mengambil sedikit masa untuk menerangkan serba ringkas tentang format peperiksaan tersebut.

Sebenarnya anda merupakan calon exam yang bernasib baik kerana Pihak TIM Infokerjaya telah sudi mengeluarkan panduan rujukan dan contoh soalan peperiksaan akauntan. Ini akan dapat membantu calon menjawab soalan peperiksaan kerana panduan yang akan dikeluarkan adalah berdasarkan pengalaman peperiksaan yang diduduki oleh calon-calon terdahulu. Jadi anda tidak akan terkejut dengan soalan-soalan yang bakal keluar nanti.

Secara asasnya calon harus lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan Akauntan W41. Ini kerana persaingan untuk menduduki jawatan ini amatlah tinggi. Anda tidak boleh tidak mesti lulus dengan cemerlang. Tanpa persediaan yang mantap, kebarangkalian untuk calon gagal adalah 90% secara statistik.

Statistik kegagalan dalam peperiksaan tinggi

Ketiadaan persediaan awal telah menjadikan statistik kegagalan calon dalam peperiksaan amat tinggi setiap tahun. Sebagaimana yang saya katakan diatas tadi, calon memerlukan panduan dan contoh soalan peperiksaan yang lengkap untuk menghadapi soalan-soalan yang dikemukakan nanti.

Tetapi apa yang berlaku pada masa sekarang, segelintir calon memandang remeh tentang persediaan yang harus dibuat untuk menghadapi peperiksaan. Anda harus ingat, ada beratus-ratus bahkan beribu-ribu orang diluar sana yang ingin menjawat jawatan Pegawai Akauntan W41. Ini menjadikan persaingan menjadi teramat tinggi. Salah satu cara untuk melepasi persaingan ini anda kena lulus dengan cemerlang dan mampu menjawab soalan peperiksaan dengan baik.

Di bawah ini saya kemukakan secara ringkas jenis soalan peperiksaan Akauntan W41. Soalan peperiksaan jawatan ini dibahagikan kepada empat seksyen. Seksyen A dan Seksyen B merupakan soalan berbentuk objektif manakala Seksyen C dan D berbentuk Esei.

Contoh soalan peperiksaan Pegawai Akauntan Gred W41

Seksyen A - Penegetahuan AM
Masa : 40 Minit
Soalan : 50 soalan

Soalan di seksyen A adalah bertujuan untuk menguji kefahaman dan daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dalam negara khasnya dan luar negara amnya. Calon haruslah mempunyai pengetahuan secara umum dalam hal-hal ekonomi, kewangan, perdagangan, perakaunan, teknologi maklumat dan pentadbiran kerajaan. Soalan-soalan yang dikemukakan adalah setaraf dengan kelayakan di dalam ijazah perkaunan.

Manakah antara perkara berikut yang tidak diambil kira dalam menghitung susut nilai sesuatu aset?
A - Kos pembaikan
B - Harga Kos Belian
C - Nilai Scrup Aset
D - Jangka Usia Penggunaan Aset.

Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah
Masa : 45 Minit
soalan : 40

Di dalam seksyen ini calon dikehendaki menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan dengan menggunakan beberapa kaedah. ianya adalah untuk menguji tahap kreativiti, matematik dan fikiran logik calon-calon. Secara kasarnya soalan-soalan di bahagian ini amat mengelirukan.

contoh soalan peperiksaan akauntan w41


Seksyen C - Esei Bahasa Melayu
Calon akan diberikan sesuatu isu ataupun masalah yang memerlukan pandangan bagaimana menyelesaikan masalah tersebut. kesimpulannya soalan peperiksaan di bahagian memerlukan kreativiti dan pemahaman calon terhadap sesuatu masalah yang dikemukan.
Masa yang diberikan adalah selama satu jam dan calon perlu memilih satu daripada tiga soalan yang diberikan. Bilangan patah perkataan tidak dihadkan. Bergantung kepada kreativiti masing-masing.

Contoh soalan peperiksaan karangan bahasa melayu ialah " Bagaimanakah cara menyelesaikan masalah kesesakan lalulintas di Kuala Lumpur?"

Seksyen D - Esei Bahasa Inggeris
Sepertimana seksyen C, cuma seksyen ini memerlukan calon membuat karangan berbahasa inggeris terhadap sesuatu masalah yang deberikan. Objektif utama seksyen ini ialah untuk melihat kreativiti dan kebolehan calon dalam penguasaan bahasa inggeris

Calon dinasihatkan mencuba sedaya upaya untuk mendapatkan markah yang terbaik. Jika lulus dalam peperiksaan ini, calon akan dipertimbangkan dan berpeluang untuk seisi temuduga. Peluang anda untuk dipertimbangkan ke jawatan Akauntan W41 lebih cerah sekiranya lulus dengan cemerlang.

Bagaimana mendapatkan panduan lengkap dan contoh soalan peperiksaan Akauntan W41

Cadangan saya supaya lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan Akauntan W41 ialah anda perlu mendapatkan rujukan lengkap panduan dan contoh soalan peperiksaan Akauntan yang dikeluarkan oleh TIM Infokerjaya. Nota-nota dan soalan-soalan yang disediakan mereka adalah yang terbaik dan telah banyak membantu calon-calon terdahulu.

Contoh Soalan Peperiksaan Akauntan W41


Panduan peperiksaan Akauntan yang dikeluarkan oleh TIM Infokerjaya amatlah terhad. Penjualannya hanya dibuka selama 4 hari sahaja bermula pada 1 Mei 2014 hingga 4 Mei 2014. Ianya akan ditutup selepas tarikh tersebut dan tidak akan dibuka lagi selepas itu. Tujuannya ialah untuk menjaga kualiti panduan tersebut dan juga menguruskan proses penghantaran panduan dan contoh soalan peperiksaan kepada calon.

Untuk memudahkan pembelian anda saya telah menyediakan link langganan seperti dibawah. Anda boleh membuat pembelian melalui link tersebut. Pihak kami akan menghantar terus link pembelian ke email anda sekiranya anda mendaftar melalui link langganan di bawah. Dengan demikian anda tidak akan terlepas mendapatkan panduan tersebut apabila tarikh jualan dibuka kelak.

KLIK:Link Langgan Panduan Lengkap Dan Contoh Soalan Peperiksaan Akauntan W41


Dengan menggunakan panduan khas tersebut, anda akan dapat membiasakan diri dengan contoh soalan dan skema jawapan untuk menghadapi peperiksaan itu nanti. Sekiranya anda merupakan calon peperiksaan bertulis bagi jawatan Akauntan W41, pastinya panduan ini akan membantu anda untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tersebut.

Akhir kata selama maju jaya dalam peperiksaan dan dapat menggunakan panduan contoh soalan peperiksaan akauntan dengan sebaik mungkin..

8 Responses to "Contoh Soalan Peperiksaan Akauntan W41"

  1. Thanks.. boleh jadi rujukan nanti

    ReplyDelete
  2. Sama-sama. Semoga ianya bermanfaat.

    ReplyDelete
  3. moga berjaya bg yg menduduki exam ni

    ReplyDelete
  4. memang rujukan yang berbaloi

    ReplyDelete
  5. rugi kalau calon ini terlepas peluang ini

    ReplyDelete
  6. Good luck kepada semua calon peperiksaan dan juga affiliates. Hehe :D

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillahh...Ramai yang lulus exam Pegawai Arkib S41 bulan lepas. Kebanyakan ramai yang berterima kasih kepada InfoKerjaya atas panduan yg diterbitkan.

    Kini dibuka pula rujukan exam bertulis Akauntan W41. Kalau ada sesapa nak boleh je direct copy link DI BAWAH ni dan bukak dekat tab lain.

    >>http://jvsecurepay.com/access/45xi/1203?camp_id=962<<

    Semoga berjaya kepada semua. :)

    ReplyDelete
  8. Selamay berjaya kepada semua calon..semoga dipanggil temuduga semuanya..aminnn

    ReplyDelete