Soalan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam

Peperiksaan online Penolong Penguasa Kastam akan dijalankan pada 5 Ogos 2014. Gemparkan berita ini kerana peperiksaan penguatkuasa kastam W27 tiada dalam takwin SPA tahun 2014. Saya pun terperanjat apabila mendengar berita ini. Pengumuman ini secara tidak langsung menyebabkan ramai calon mencari panduan dan contoh soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam di internet sebagai persediaan awal.

contoh soalan peperiksaan penolong penguasa kastam

Panduan menduduki peperiksaan Penolong Penguasa Kastam secara online

Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam secara atas talian ini boleh diambil di mana-mana lokasi yang mempunyai capaian internet tanpa perlu hadir ke pusat-pusat peperiksaan tertentu. Perkara utama yang paling penting ialah calon hendaklah mematuhi masa dan tarikh peperiksaan yang ditetapkan iaitu jam 9.00 pagi pada hari selasa 5 Ogos 2014. calon hendaklah mendaftar masuk 10 minit sebelum peperiksaan bermula.

Begitulah serba sedikit mengenai panduan menduduki peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27.

Contoh soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam

Exam online dibahagikan kepada tiga seksyen. Calon-calon tidak mempunyai pilihan selain daripada menjawab soalan di ketiga-tiga seksyen tersebut.

  • Seksyen A - Pengetahuan AM

  • Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah

  • Seksyen C - Ujian psikometrik


Seksyen A - Pengetahuan AM
Soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam yang dikemukakan dalam seksyen ini adalah bertujuan untuk menguji kebolehan pengetahuan am calon dalam hal yang berkaitan dengan perkastaman, pengurusan teknologi maklumat dan telekomunikasi, pengetahuan dalam bidang ekonomi dan kewangan, pentadbiran dan keselamatan negara,undang-undang dan lain-lain perkembangan samada di dalam negara ataupun di luar negara.

Masa yang diperuntukkan untuk menjawab soalan ini selama 40 minit bersama 50 soalan. Calon yang banyak membaca mempunyai kelebihan.

contoh soalan peperiksaan penolong penguasa kastam


Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah
Calon diberikan masa selama 45 minit untuk menyelsaikan 40 soalan(aneka pilihan). Soalan yang dikemukakan di seksyen adalah bertujuan untuk menguji sejauh mana daya menyelsaikan masalah calon dengan menggunakan beberapa kaedah tertentu.

  1. Kemahiran logik

  2. Calon akan diuji dengan kemahiran berfikir dan pengetahuan mengaplikasikan maklumat yag diberikan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
    soalan peperiksaan penolong penguasa kastam

  3. Kemahiran menginterpretasikan data

  4. Pelbagai masalah berkenaan dengan perangkaan data akan diberikan kepada calon. calon dikehendaki menyelesaikan tugasan yang diberikan.
    contoh soalan peperiksaan

  5. Kaedah matematik dan akaun

  6. Calon akan diuji dengan beberapa kemahiran asas matematik dan perakaunan sebagai menguji kebolehan befikir calon secara kuantitatif.
    contoh soalan kaedah matematik

Seksyen C - Ujian Psikometrik
Ujian Psikometrik lebih tertumpu kepada hal-hal yang membabitkan personaliti calon. Calon akan diberikan 200 soalan aneka pilihan berkenaan dengan kepimpinan, intergriti, disiplin diri dan kebolehan dalam bidang sosial serta komunikasi. Masa yang diberikan adalah selama satu jam.

Penerangan di atas adalah sebahagian daripada contoh soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27 yang dapat saya kongsikan bersama anda di sini. Harapan saya semoga anda mendapat sedikit gambaran dan bayangan mengenai format peperiksaan online ini. Sekiranya anda perlukan panduan dan nota yang lebih lengkap sila dapatkan melalui pautan link di bawah.

[+] http://jvsecurepay.com/access/69bh/1052?camp_id=1389

Jualan untuk panduan tersebut akan dibuka pada: 30 JULAI – 2 OGOS 2014 iaitu selama 4 hari SAHAJA. Sekarang ini pihak kami dalam proses pengemaskinian terakhir sebelum diterbitkan. Akan tetapi kouta jualannya amatlah terhad kerana terlalu banyak permintaan. Walaubagaimanapun anda boleh melanggan melalui pautan link di bawah. Link jualan akan terus kami hantar ke email anda sebaik sahaja tarikh jualan dibuka kelak.

[+] KLIK SINI: untuk dapatkan contoh soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27 yang lengkap

Penafian: Panduan yang diedarkan oleh pihak kami tiada kena mengena dengan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia(SPA). Ia hanya sebahagian daripada rujukan khas untuk membantu calon-calon peperiksaan. Soalan yang disertakan dalam panduan tersebut hanya sebahagian dari nota-nota yang disediakan pihak kami. Ia bukan SOALAN BOCOR atau SOALAN RAMALAN. Ia hanyalah sebagai panduan buat calon untuk membiasakan diri dengan peperiksaan.

0 Response to "Soalan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam"

Post a Comment