Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Panduan peperiksaan Pegawai Arkib S41 yang merangkumi contoh soalan dan nota rujukan akan dikeluarkan tidak berapa lama lagi oleh pihak TIM Infokerjaya.

contoh soalan peperiksaan pegawai arkib s41
Peperiksaan Pegawai Arkib S41 akan bermula pada 1 April 2014. Itulah makulmat yang dikeluarkan oleh pihak SPA Malaysia. Ada masa lebih kurang 10 hari daripada sekarang. Secara kasarnya panduan dan contoh soalan yang boleh didapati berkaitan peperiksaan tersebut amatlah sedikit. Di kesempatan ini saya mengambil sedikit masa untuk menerangkan serba ringkas tentang format peperiksaan tersebut dan juga beberapa contoh soalan peperiksaan.

KLIK : Daftar sebagai "senarai menunggu" panduan lengkap contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27
Untuk mendapatkan panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Arkib S41 yang lebih tepat, saya galakkan anda melanggan email melalui laman ini. Ini kerana saya akan menghantar terus email kepada anda setelah mendapat informasi dan maklumat terkini daripada pihak Infokerjaya.

Buat pengetahuan semua pembaca, pihak Infokerjaya telah berbesar hati untuk membantu calon menjawab soalan peperiksaan dengan mudah dengan menggunakan beberapa contoh soalan peperiksaan yang terdahulu.

Ringkasannya calon harus lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan Pegawai Arkib S41. Persaingan untuk menduduki jawatan ini adalah sangat tinggi dari setahun ke setahun. Anda tidak boleh gagal.

Maklumat jawatan Pegawai Arkib S41

Kumpulan: Pengurusan dan Professional
Kementerian/Jabatan: Jabatan Arkib Negara

Jadual gaji


pegawai arkib s41


 

Ringkasan Tugas Pegawai Arkib S41

Mengesan institusi-institusi/orang perseorangan di mana-mana negara yang difikirkan perlu untuk mendapatkan segala jenis bahan arkib yang berkaitan dengan Negara Malaysia serta menguruskan perolehan pemprosesan, pengkelasan, klasifikasi, penterjemahan, penerbitan dan penyediaan deskripsi rujukan bahan-bahan tersebut.

Syarat lantikan

  1. Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada Institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
  2. Lulus B.M.(termasuk lulus ujian lisan)pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan Pegawai Arkib S41

Pegawai yang sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Pegawai Arkib adalah layak untuk dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk kenaikan pangkat secara lantikan(KPSL) ke jawatan Pegawai Arkib Gred S41. tetapi ianya tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:
  1. mempunyai kelayakan di atas; atau
  2. lulus Peperiksaan Khas; dan
  3. berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

Format Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Di bawah ini saya sediakan sedikit format peperiksaan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Arkib S41. Semoga ianya dapat membantu anda semua. Sebenarnya peperiksaan Pegawai Arkib adalah bersamaan dengan peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik yang lain. Ianya tidak jauh berbeza. Peperiksaan Pegawai Arkib S41 dibahagikan kepada empat seksyen:
  1. Seksyen A : Pengetahuan AM
  2. Seksyen B : Daya menyelesaikan masalah
  3. Seksyen C : Karangan Esei BM
  4. Seksyen D : karangan Esei Bahasa Inggeris

Seksyen A : Pengetahuan AM

Soalan peperiksaan di seksyen ini adalah bertujuan untuk menguji calon dengan soalan pengetahuan umum dan keadaan semasa. Ianya meliputi isu-isu semasa yang berlaku di dalam negara. Tetapi harus diingat kebanyakan soalannya adalah lebih terarah pada tugas-tugas pegawai arkib.

Seksyen B : Daya Menyelesaikan Masalah

Bahagian ini lebih berkisarkan kepada pengiraan dan perangkaan. Masalah yang diberikan hendaklah diselesaikan melalui beberapa kaedah seperti penyelesaian secara matematik, kaedah menginterpretasikan data dan juga soalan IQ test. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab soalan peperiksaan ini ialah selama 45 minit.

Seksyen C Dan D

Soalan peperiksaan pada kedua-dua seksyen ini lebih berkisarkan kepada penulisan. Perlu diingat penilaian yang bukanlah berdasarkan kemahiran menulis semata-mata tetapi kepekaan calon peperiksaan Pegawai Arkib terhadap isu-isu semasa yang ada kaitan dengan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang Pegawai Arkib.

Bagaimana mendapatkan Panduan Contoh soalan peperiksaan Pegawai Arkib S41

Rujukan,panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Arkib S41 akan dikeluarkan sedikit masa lagi. Jujurnya saya katakan ianya akan membantu anda dalam peperiksaan bertulis itu nanti.

Saya sarankan anda untuk menjadi yang terawal kerana kouta jualannya amatlah terhad dan terkawal demi menjaga kualiti panduan tersebut pada hari penjualan.

Penjualan ebook panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Arkib S41 telah dibuka bermula 25 Mac 2014 hingga 30 Mac 2014. Pembelian boleh dilakukan melalui link di bawah:

[+] Jualan Panduan Lulus dan Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41 Dibuka dari 25 Mac hingga 30 Mac 2014.Dapatkan Sekarang!!!

6 Responses to "Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41"

  1. Besar jugak gaji kerja ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlukan persaingan yang tinggi untuk mendapatkan jawatan tersebut.

      Delete
  2. Emm memang tak patut lepaskan peluang yang ada..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer betul..peluang ini dibuka begitu terhad sekali.

      Delete
  3. Untunglah siapa yang dapat panduan ni

    ReplyDelete
  4. Nak juga gaji sebanyak itu.

    ReplyDelete