Susulan Pertanyaan Apa Itu Breadcrumb

Apa itu Breadcrumb? Artikel ini diterbitkan adalah jawapan kepada pertanyaan rakan blogger yang meminta saya explain breadcrumb itu apa.
breadcrumb
Breadcrumb adalah navigasi yang memberitahu pembaca tentang kedudukan sesuatu artikel di blog. Secara tidak langsung pengunjung akan dapat mengetahui dengan mudah di manakah mereka sedang berada dalam sesebuah blog.
breadcrumb
Daripada contoh gambar di atas dapat dilihat saya sedang berada di artikel Pasang Breadcrumb Blog. Artikel tersebut berada dalam kategori SEO dan juga Tip. Secara tidak langsung ianya akan memudahkan pengunjung untuk kembali ke halaman utama.

Apa itu Breadcrumb menurut wikipedia

Definisi breadcrumb mengikut wikipedia sebagaimana pernyataan berikut:

Breadcrumbs typically appear horizontally across the top of a web page, often below title bars or headers. They provide links back to each previous page the user navigated through to get to the current page or—in hierarchical site structures—the parent pages of the current one. Breadcrumbs provide a trail for the user to follow back to the starting or entry point.[1] A greater-than sign (>) often serves as hierarchy separator, although designers may use other glyphs (such as » or ›), as well as various graphical treatments. Typical breadcrumbs look like this: Home page > Section page > Subsection page or Home page : Section page : Subsection page or home page : section page 1 : section page 2


Fungsi breadcrumb pada Search engine

Template blogspot scara defaultnya tidak menyediakan navigasi ini secara automatik. Anda perlu memasangnya sendiri. Boleh rujuk artikel Cara pasang Breadcrumb di blog sebagai panduan.

Fungsi breadcrumb pada search engine ialah memudahkan google bot untuk crawl artikel sesebuah blog untuk disesuaikan dengan pencarian di search engine supaya memudahkan pembaca yang mencari sesuatu maklumat.

Sebagai blogger yang cuba mempraktikkan SEO pada blog, anda harus mengetahui apa itu breadcrumb kerana ianya mempunyai pengaruh yang kuat untuk blog dan SEO.

Gambar Kredit: Smashing Magazine/Location based breadcrumb example sitepoint

12 Responses to "Susulan Pertanyaan Apa Itu Breadcrumb"

  1. Ohhh yang ni rupanya...haha..terima kasih bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama bro. Kalau ada kekurangan silalah tambah diruangan komen. Dapat share sama-sama

      Delete
  2. baru tahu...sememang nya tak tahu pun...nice info...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba-cuba ambik tahu kepentingannya.

      Delete
  3. oooo ini rupanya... tengok blog dah ada dh, kot template tu dah sedia dah kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AUC beli yang premium memang dah ada kot. Kalau default template blogger terpaksa masukkan sendiri.

      Delete
  4. Owh macam tu. Patut la kat blog aku takde. Rupanya blogspot tak ada menyediakan breadcrumb auto. Kena pasang gak la macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut jer step by step insha allah berhasil.

      Delete
  5. breadcrumb ni salah satu teknik mesra SEO kan?

    ReplyDelete
  6. Breadcrumb sememangnya sgt berguna walaupun tak ramai yg menyedari kepentingan benda ni

    ReplyDelete
  7. Sejauh mana breadcrumb ini kepada seo?

    ReplyDelete