Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Arkib S27

Contoh soalan peperiksaan Penolong Arkib S27. Dibawah ini sedikit perkongsian ringkas contoh soalan peperiksaan bagi jawatan Penolong Arkib S27 tahun 2014. Perkongsian amatlah terhad kerana ianya terlalu hampir dengan peperiksaan. Semoga ianya mampu membantu kepada calon-calon.
contoh soalan peperiksaan penolong arkib s27
Sesi peperiksaan yang dijalankan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia ini, pastinya ramai yang akan gagal. Ini terjadi kerana tiadanya persediaan ataupun panduan untuk menjawab soalan yang dikemukakan dalam ujian tersebut. Ditambah pula dengan tarikh pengumumannya yang singkat di mana peperiksaan tersebut kan bermula pada 12 Mei 2014. Empat hari dari sekarang.

Sehubungan dengan itu pihak kami telah memutuskan untuk mengeluarkan sebuah panduan lengkap berkaitan dengan contoh soalan peperiksaan Penolong Arkib S27 selama dua hari iaitu bermula pada 9 Mei 2014 hingga 10 Mei 2014. Panduan yang bakal saya kongsikan ini adalah berdasarkan pengalaman peperiksaan calon-calon yang terdahulu.



Setiap tahun persaingan untuk mendapatkan jawatan di sektor kerajaan semakin tinggi. Sekiranya pengambilan calon berdasarkan kelulusan dalam peperiksaan, maka calon-calon wajib lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan seperti peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27. Kelulusan dalam peperiksaan merupakan salah satu daripada syarat sah lantikan ke senarai tapisan ke peringkat seterusnya.

Kenapa ramai yang gagal

Kurang persediaan awal dan sikap ambil mudah merupakan faktor utama penyebab kegagalan dalam peperiksaan bertulis ini. Ini kerana soalan-soalan yang dikemukakan memerlukan persediaan rapi dan panduan yang betul dan kajian harus dibuat bagaimana caranya menjawab soalan yang dikemukakan. Anda perlu mempunyai nota khas dan perlu mengetahui skema jawapan yang betul.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Ramai yang memandang remeh tetapi anda harus ingat, terlalu ramai orang diluar sana yang ingin menjawat jawatan sebagai Penolong Pegawai Arkib. Anda mesti lulus sebagai syarat untuk melepasi saingan di pusingan pertama ini.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Arkib Gred S27

Sepertmana peperiksaan yanga lain peperiksaan bertulis ini juga melibatkan dua kertas yang berasingan. Calon-calon perlu menunjukkan prestasi yang baik di dalam semua kertas. Calon-calon dinasihatkan untuk tidak tertumpu kepada satu kertas sahaja. Peperiksaan ini terbahagi kepada dua seksyen iaitu seksyen A dan Seksyen B.
  1. Seksyen A - Pengetahuan AM
  2. Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah

Seksyen A - Pengetahuan AM

Masa : 40 Minit
Soalan : 50

Seksyen ini bertujuan untuk menguji kefahaman dan pengetahuan calon tentang pengetahuan am di mana soalan yang dikemukakakan lebih kepada perkembangan isu semasa secara umum. Contoh soalan yang akan dikemukakan adalah sebagaimana berikut:

Teras modal insan negara diperkenalkan dalam?
A  Rancangan Malaysia Kelima
B  Rancangan Malaysia Keenam
C  Rancangan Malaysia Ketujuh
D  Rancangan Malaysia Kesembilan

Jawapan : D

Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah

Masa : 45 Minit
Soalan : 40

Tujuan untuk mengukur kebolehan calon menyelesaikan masalah yang diberikan. Soalan yang dikemukakan adalah untuk menguji kemahiran logik, minda kreatif, matematik dan kemahiran menginterpretasikan data. Soalan di seksyen ini memerlukan banyak pengiraan dan kebolehan menggunakan graf adalah satu kelebihan.

Kemahiran menggunakan logik
contoh soalan peperiksaan penolong arkib s27

Kemahiran menginterpretasikan data
Calon akan diberikan masalah yang perlu diselesaikan dengan menggunakan pelbagai data dan perangkaan. Soalannya adalah berdasarkan pengiraan dan jadual. Ianya boleh mengelirukan calon.
contoh soalan peperiksaan penolong arkib

Bagaimana mendapatkan contoh soalan peperiksaan ini

Tarikh penjualan panduan dan contoh soalan peperiksaan Penolong Arkib S27 dibuka selama dua hari sahaja. Ianya dibuka pada 9 Mei 2014 sehingga 10 Mei 2014 pada jam 11.59 malam. ternyata ianya amat terhad sekali. Anda perlu mendapatkannya secepat mungkin sebelum kouta jualan ditutup.  Calon dinasihatkan mendaftar sebagai senarai menunggu mulai sekarang melalui pautan link yang disediakan dibawah. Maklumat tentang rujukan ini akan dihantar ke email anda sebaik sahaja tarikh jualan dibuka

[UPDATE TERKINI] Link jualan telah dibuka melalui pautan di bawah.
KLIK : Untuk pembelian panduan lengkap contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27


Kelebihan mendapatkan panduan ini

Tiada lagi yang dapat saya katakan tentang panduan rujukan ini. ternyata ianya merupakan panduan yang terbaik pernah dihasilkan. Jika anda merupakan calon peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27 pada 12 Mei 2014, saya cadangkan anda dapatkan panduan dan contoh soalan peperiksaan Penolong Arkib S27 sebelum terlambat.

4 Responses to "Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Arkib S27"

  1. Bro, soalan berkaitan temuduga jurutera ada tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih belum ada. Setakat ini hanya kami sediakan contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27 sahaja. Jikalau ada insha allah pihak kami akan maklumkan kepada anda.

      Delete
  2. Kena pantas siapa cepat dia dapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh jualan amat terhad. Dibuka selama dua hari sahaja. Boleh dapatkan melalui link berikut : Download Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Arkib S27

      Delete