Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27. Adakah anda calon peperiksaan jawatan Penolong Pegawai Penerangan S27?Sudahkah anda bersedia dengan bentuk soalan yang bakal dikemukakan nanti.

contoh soalan peperiksaan penolong pegawai penerangan s27
Adakah anda merasa bimbang dan tertanya-tanya dimanakah hendak mendapat panduan untuk membuat persediaan menghadapi peperiksaan?Lebih-lebih lagi sekarang ini telah dilaksanakan peperiksaan online Penolong Pegawai Penerangan. Jangan risau kerana satu panduan lengkap telah disediakan kepada semua calon yang telah terpilih untuk menduduki peperiksaan secara online kali ini.

Baru-baru ini SPA Malaysia telah mengeluarkan kenyataan bahawa satu peperiksaan bertulis akan diadakan dalam masa terdekat ini. Sepertimana yang telah kita ketahui, apabila menjelangnya peperiksaan maka keperluan untuk mendapatkan panduan juga meningkat.

Setiap tahun persaingan untuk bekerja di sektor kerajaan semakin tinggi. Jadi kelulusan dengan cemerlang dalam peperiksaan yang dijalankan oleh SPA, merupakan perkara yang mesti dicapai oleh calon sekiranya ingin menjawat jawatan di sektor kerajaan. Kelulusan dalam peperiksaan juga merupakan salah satu daripada syarat sah lantikan ke tapisan peringkat seterusnya.

Ekoran daripada itu pihak kami telah memutuskan untuk mengeluarkan rujukan lengkap contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27 sebagai panduan yang berguna kepada calon untuk menghadapi peperiksaan. Panduan lengkap yang dikeluarkan ini adalah merupakan koleksi soalan yang diambil berdasarkan pengalaman peperiksaan calon-calon yang terdahulu. Tetapi harus diingat ianya bukan soalan bocor.

Masih ramai lagi yang gagal

Walaupun peperiksaan bertulis boleh ini berlaku saban tahun tetapi statistik kegagalan calon adalah amat tinggi. Salah satu sebabnya ialah tiada persediaan awal dalam menghadapi peperiksaan sebegini.

Sikap sambil lewa dan memandang remeh terhadap peperiksaan bertulis juga merupakan satu faktor kegagalan. Anda tidak boleh memandang remeh jika ingin lulus dalam peperiksaan. Untuk lulus anda perlu melakukan kajian, pembacaan dan melihat bagaimana contoh soalan dan skema jawapan. Anda harus ingat ada beratus-ratus orang bahkan beribu-ribu orang di luar sana menginginkan jawatan yang anda ingin duduki sekarang. Jadi salah satu cara supaya anda mampu bersaing dengan mereka ialah lulus cemerlang dalam peperiksaan.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan Gred S27

Sebagaimana peperiksaan gred S27 yang lain, peperiksaan bertulis ini juga melibatkan dua kertas yang berasingan. Calon-calon perlu menunjukkan prestasi yang baik di dalam semua seksyen. Calon-calon dinasihatkan untuk tidak tertumpu kepada satu kertas sahaja. Peperiksaan ini terbahagi kepada dua seksyen iaitu seksyen A dan Seksyen B.
  1. Seksyen A - Pengetahuan AM
  2. Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah

Seksyen A - Pengetahuan AM

Masa : 40 Minit
Soalan : 50

Seksyen ini bertujuan untuk menguji pemahaman dan pengetahuan calon tentang pengetahuan am di mana soalan yang dikemukakan lebih kepada perkembangan isu semasa di dalam negara secara umum. Contoh soalan yang akan dikemukakan adalah sebagaimana berikut:

Teras modal insan negara diperkenalkan dalam?
A  Rancangan Malaysia Kelima
B  Rancangan Malaysia Keenam
C  Rancangan Malaysia Ketujuh
D  Rancangan Malaysia Kesembilan

Jawapan : D

Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah

Masa : 45 Minit
Soalan : 40

Tujuan solan dalam seksyen ini ialah untuk mengukur kebolehan calon menyelesaikan masalah yang diberikan. Soalan yang dikemukakan adalah untuk menguji kemahiran logik, minda kreatif, matematik dan kemahiran menginterpretasikan data. Soalan di seksyen ini memerlukan banyak pengiraan dan kebolehan menggunakan graf adalah satu kelebihan.

Kemahiran menggunakan kaedah logik
contoh soalan peperiksaan penolong pegawai penerangan s27

Kemahiran menginterpretasikan data
Calon akan diberikan masalah yang mengandungi pelbagai data dan perangkaan untuk diselesaikan. Kebanyakan soalannya adalah berdasarkan pengiraan dan jadual. Ianya boleh mengelirukan calon.
contoh soalan peperiksaan penolong pegawai penerangan

Bagaimana mendapatkan contoh soalan peperiksaan ini

Tarikh penjualan rujukan lengkap contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27 akan dibuka selama empat hari sahaja. Ternyata kouta jualannya amat terhad sekali. Anda perlu mendapatkannya secepat mungkin sebelum kouta jualan ditutup.  Calon dinasihatkan mendaftar sebagai "senarai menunggu" mulai sekarang melalui pautan link yang disediakan dibawah. Maklumat tentang rujukan ini akan dihantar ke email anda sebaik sahaja tarikh jualan dibuka

KLIK : Untuk daftar sebagai "senarai menunggu" panduan lengkap contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27


Kelebihan mendapatkan panduan lengkap ini

Tiada lagi yang dapat saya katakan tentang rujukan lengkap ini. ternyata ianya merupakan panduan yang terbaik pernah dihasilkan. Jika anda merupakan calon peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan pada 2014, saya cadangkan anda dapatkan panduan dan contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27 sebelum terlambat.

0 Response to "Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27"

Post a Comment