Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41

Contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41.Anda calon Pegawai Tadbir Diplomatik?Mencari panduan dan contoh soalan peperiksaan online yang lengkap sebagai persediaan? Jika ya, jangan bimbang kerana kami ada rujukan lengkap untuk anda lulus exam PTD 2014 dengan cemerlang.
contoh soalan peperiksaan pegawai tadbir diplomatik
Mengikut jadual peperiksaan yang telah dikeluarkan oleh pihak SPA Malaysia, satu peperiksaan online Pegawai Tadbir Diplomatik M41 akan diadakan pada 24 Jun 2014. Ekoran daripada itu, permintaan untuk mendapatkan panduan lengkap dan contoh soalan exam online M41senantiasa meningkat dengan mendadak setiap kali musim peperiksaan menjelang.

Tetapi anda tidak perlu bimbang kerana pihak kami telah memutuskan untuk mengeluarkan rujukan lengkap dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41. Rujukan lengkap ini akan dikeluarkan sedikit masa lagi iaitu lebih kurang enam hari daripada tarikh peperiksaan sebenar nanti. Panduan yang bakal kami kongsikan nanti adalah panduan terbaik yang pernah diterbitkan kerana ianya diambil daripada koleksi pengalaman calon yang terdahulu dan ditambahbaik secara berterusan.

Secara unumnya persaingan untuk mendapatkan jawatan dalam sektor kerajaan adalah tinggi. Lebih-lebih lagi jawatan sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41. Ia merupakan jawatan yang paling popular dengan jumlah calon yang memohon melebihi 30,000 ribu orang. Dengan angka sebesar itu anda sudah tentu boleh bayangkan bagaimana persaingannya. Salah satu cara untuk bersaing dalam saingan yang begitu kompotetif, apa yang berlu anda lakukan ialah mesti lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. Kelulusan dalam peperiksaan merupakan salah satu syarat sah lantikan ke senarai tapisan berikutnya.

Ramai calon gagal

Walaupun pengumuman telah dibuat lebih awal, tetapi masih ramai calon yang gagal dalam setiap peperiksaan yang dijalankan oleh SPA. Faktor utama kegagalan tersebut ialah calon tidak membuat persediaan awal dan mengamalkan sikap ambil mudah terhadap peperiksaan bertulis ini. Untuk lulus dengan cemerlang anda perlu membuat persediaan yang rapi. Anda perlu mempunyai panduan selengkapnya yang mencakupi contoh soalan, nota rujukan dan juga skema jawapan. Anda perlu membuat kajian dan menganalisis dengan terperinci.

Tetapi apa yang berlaku sekarang adalah sebaliknya. ramai calon memandang remeh dan bersikap acuh tak acuh terhadap peperiksaan tersebut. Anda harus ingat ada lebih kurang 30,000 calon diluar sana yang menginginkan jawatan sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik M41. Seperti yang saya katakan tadi anda mesti lulus untuk melepasi saingan pertama ini.

Calon mesti membuat persediaan secukupnya terhadap bentuk dan jenis soalan yang dikemukakan. Secara amnya, peperiksaan bertulis PTD ini terbahagi kepada 4 seksyen iaitu seksyen A, seksyen B, seksyen C dan seksyen D.
  • Seksyen A  -  Pengetahuan Am
  • Seksyen B  -  Daya penyelesaian masalah
  • Seksyen C  -  Soalan Esei bahasa Melayu
  • Seksyen D  -  Soalan Esei Bahasa Inggeris

Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik Gred M41

Seksyen A - Pengetahuan Am

Soalan di seksyen A lebih menjurus ke arah pengetahuan am calon terhadap isu-isu di dalam dan luar negara. Dengan lain perkataan ianya lebih kepada soalan tentang pengetahuan secara global. Contoh soalan yang bakal dikemukakan berkemungkinan seperti berikut:

Berikut ialah bidang-bidang keberhasilan utama negara yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia,kecuali

A Peningkatan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah
B Memperkasakan kemudahan infrastruktur masyarakat luar bandar dan pendalaman
C Menangani kos sara hidup yang semakin meningkat
D Mengurangkan kos perbelanjaan mengurus kerajaan.

Seksyen B - Daya Penyelesaian Masalah

Seksyen ini bertujuan menguji calon dengan soalan yang berkonsepkan matematikal,logikal,kreativiti minda, menginterpretasikan data dan lain-lain. Soalan di bahagian ini memerlukan calon berfikir dan mengaplikasikan maklumat yang diberikan yang kebanyakannya melibatkan pengiraan.

contoh soalan peperiksaan pegawai tadbir diplomatik

Soalan-soalan yang dikemukakan terutamanya berbentuk pengiraan tetapi ianya boleh mengelirukan calon. Di bawah ini saya sediakan contoh soalan berbentuk pengiraan yang selalu ditanya untuk peperiksaan bertulis jawatan ini.

contoh soalan peperiksaan online pegawai tadbir diplomatik

Seksyen C dan D - Esei bahasa melayu dan bahasa inggeris

Calon dikehendaki memberikan pandangan yang bernas, teratur dan berkualiti tentang sesuatu isu ataupun masalah yang diberikan. Penilaian akan dibuat berdasarkan berdasarkan beberapa faktor. Pada seksyen calon boleh memberikan pendapat dan idea masing-masing mengikut gaya penulisan yang tersendiri. Namun harus diingat anda haruslah mengikut format yang telah ditetapkan oleh pihak SPA. Tiada perbezaan diantara seksyen C dan D kecuali perbezaan penggunaan bahasa. Seksyen C adalah untuk melihat sejauh mana penguasaan calon dalam bahasa melayu manakala seksyen D ialah untuk melihat penguasaan calon dalam bahasa inggeris. Masa diberikan kepada calon ialah 1 jam setiap seksyen. Tiga soalan diberikan pada setiap seksyen dan calon hanyalah perlu memilih satu sahaja soalan di setiap seksyen.

Kesemua perkara berikut akan dihuraikan dengan lebih lengkap menerusi panduan lengkap yang akan kami edarkan nanti.

Bagaimana mendapatkan contoh soalan peperiksaan ini

Tarikh penjualan panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 masih belum dibuka. Ianya masih didalam proses kemaskini terakhir dan akan dibuka sedikit masa lagi. Tetapi kouta jualan untuk rujukan ini adalah amat terhad. Anda perlu mendapatkannya secepat mungkin sebelum kouta jualan ditutup. Saya mencadangkan supaya anda "LIKE" FACEBOOK KAMI link yang disediakan dibawah. Ini kerana maklumat tentang penjualan rujukan ini akan dihantar terus ke fan page tersebut.

Sila "LIKE" Facebook kami---->>https://www.facebook.com/panduanpeperiksaanonlineptd

Keistimewaan mendapatkan panduan exam PTD ini

Apa yang boleh saya katakan tentang panduan rujukan ini ialah ianya merupakan panduan yang terbaik pernah dihasilkan dan telah membantu puluhan ribu calon sejak tahun 2009 lagi. Jika anda merupakan calon peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 pada bulan june 2014 nanti, saya cadangkan anda dapatkan panduan dan contoh soalan peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 sebelum kouta jualan ditutup.

0 Response to "Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41"

Post a Comment